Jurnalul Național începe o campanie grandioasă de culturalizare a maselor. prin lectură. ce mai începe, cu ocazia asta, este cursa de urmărire a altui cotidian, Adevărul, care a avut inițiativa. știți colecția cărților de neuitat sau cum pisici le zic ei, de la Adevărul.

eu sunt foarte pentru citit, dar am câte un cui cu anumite aspecte ale campaniilor ăstora. în primul rând, pretenția că prin astfel de campanii contribui la culturalizarea maselor e cam ipocrită. îndemni oamenii să citească cărțile pe care le vinzi tu. bun, așa fac și librarii, dar nu se erijează (ca să vedeți ce cult sunt eu) în educatori, în promotorii valorilor etc.

în al doilea rând, inițiatorii acestei campanii speculează o mică asociere destul de naturală, dar nu necesară. cititul înseamnă cărți. dar nu înseamnă neapărat să cumperi cărți. dacă cititul e miza, hai să facem o campanie: împrumută în fiecare săptămână o carte de la BCU.

să nu se înțeleagă că am ceva cu oamenii, că vor să facă un ban vânzând cărți lângă ziarul lor. ba o să le bag și eu bani în buzunar, dacă vor scoate cărți bune mai ieftine decât în librării. dar simt niște aere de coloniști, de civilizatori.

trei. uitați-vă la Mihaela Rădulescu când spune ”care trebuie să existe în fiecare casă!”, simțiți patosul, dragostea de lectură lângă șemineu… de faza cu ”tradiția” nu mai vorbesc, e o lipitură hilară. nu vreau să ofensez pe vreunul din participanții la spot, nu cu ei am ce am. dar cred că se simte din tot colajul ăsta o singură, mare, străfulgerătoare idee de campanie: ia niște vedete cu audiență și pune-le să zică un textuleț despre cărți. mai bine îi puneau pe toți să zică: citește! și n-o mai dădeau după plop în limbaj de plută.

ultima: e bine că se face, de-acord. dar trebuie să înceapă odată să conteze și cum.

credit. am aflat de-aici.

