”asthenos” în greacă înseamnă slab, fără vlagă, slăbănog (în sensul de paralitic). cică primăvara ne-am slăbănogi deodată…

astenie-de-primavara

despre astenia de primăvară aflăm de pe wiki, într-un articol foarte sărac în limba română:

Astenia de primăvară este o formă de astenie care apare la trecerea dintre iarnă şi primăvară, atunci când creşte brusc luminozitatea în timpul zilei. Astenia se manifestă prin cefalee, palpitaţii, nervozitate, scăderea memoriei şi comportament labil – semne fiziologice datorate eforturilor de adaptare ale organismului la noile condiţii meteorologice.”

eu nu prea înțeleg de ce devenim nervoși, ne scade memoria sau avem palpitații când vine primăvară. primăvara parcă era sezonul în care natura se trezește la viață, gâzele își reiau zborul drăgălaș, păsările se întorc din țările calde, soarele strălucește zglobiu pe cerul curat ca lacrima, de un albastru infinit. cred că vă amintiți mica poezioară ”Vestitorii primăverii”, de prin clasa a II-a sau a III-a. eu mi-o amintesc, pentru că a trebuit să desenez niște cocori și mi-au mâncat zilele.

oare cocorii sunt și ei astenici, când se întorc din țările calde? nu cred, pentru că ei n-au de muncă… faci un cuib și începi să zburzi după gâze și gândaci. păi merci! nu tu criză economică, nu tu disponibilizări, nu reduceri de salariu sau alergat după restanțe de plată. mai mult, nu birou plicticos când strălucește soarele ăsta care face să necheze bicicleta la boxă sau pe balcon; nu monitoare pâlpâind anemic cu tabele, grafice, research-uri, cod sau filmulețe pe youtube (trebuie să ne mai și relaxăm…). nimic din toate astea, dacă ești cocor. un zbor plăcut peste păduri și ape cristaline, sau poate o idee de afaceri la care să te gândești în liniștea serii, înainte de un fotbal cu băieții.

dacă astenia înseamnă lene și lehamite de lucruri care nu-mi plac, dar trebuie făcute, vreau să fiu astenic tot timpul anului. mai puțin vara, când e vacanță. oricum, nu cred eu că lumina este cauza asteniei. adică durata mai mare a zilei. trebuie să fie mai degrabă tânjirea după ceva ce-ți dorești și nu poți avea – cum îmi doresc eu o casă. trebuie să fie frustrarea că nu reușești să faci ceva ce îți place și să fii apreciat pentru aia, nu pentru niște activități rutiniere și imbecile, care nu folosesc nimănui sau dimpotrivă, le dau tuturor mai multă bătaie de cap.

astenia e firească. don’t worry, be asthenic.

