dragă manelistule,

i-am scris unui confrate de-ai tăi, dar nu mi-a răspuns. cred că a fost și vina mea, cel puțin în parte. Bogdan mi-a atras atenția (într-o discuție particulară), că nu eram cu totul sincer în scrisoarea aceea. pe la final, spuneam cam așa: ”mi-e teamă că te-am plictisit”. prin asta zicea prietenul meu Bogdan că mă dau în vileag. adică se vede că nu e o scrisoare către un manelist, e o scrisoare de formă, prin care vreau să-i amuz pe prietenii mei intelectuali…

mie nu-mi place cuvântul intelectual. intelectual… de parcă ceilalți n-ar avea intelect. intelectul e chestia aia care te face deștept, citit, cum ar veni. probabil că intelectualii au pretenția că ei își cultivă intelectul… adică citesc cărți, se uită la emisiuni d-alea grele, văd numai filme în care nu se-ntâmplă nimic și ascultă scârțâieli la vioară. treaba lor.

eu nu sunt intelectual, nu-mi place numele ăsta. am respect pentru toți oamenii culți. cultura înseamnă mai multe chestii, și citit cărți și văzut filme și ascultat muzică grea, dar și multe altele. există și o cultură a poveștilor, o cultură a bunului simț, a respectului pentru lucrul bine făcut. uite la maestrul Johnny Răducanu, pe care l-am luat aici pe post de poștaș și l-am rugat să-ți aducă scrisoarea asta – ce om cult era! om umblat, trecut prin toate țările. a dat mâna cu toată lumea, i-a auzit pe toți cântând.

cultura înseamnă respect, asta e. un om cult are respect față de lucrul făcut cu multă muncă, pentru că lucrurile valoroase nu ies așa, dintr-o dată, fără efort. știi și tu, când încerci să cânți ca Adrian Minune, că nu îți iese. sau nu-ți iese din prima. vreau să-ți spun că dacă respecți ce e valoros arăți că ești un om cult. ce e valoros e greu de făcut, cere multă muncă. ușor e să înjuri și să râzi de tot ce nu înțelegi. de aia e greu să respecți liniștea, să respecți gândurile sau privirea pe geam a călătorului din tramvai, să-i respecți pe ceilalți, să nu faci orice îți vine ție să faci, în public, cum ai tu chef.

uite, mie îmi place cum cântă Johnny, mai sus. ție îți place mai mult de Adrian Minune și cum aruncă ăia cu bani în el. e ok, mie nu. dar nu intru peste nunta ălora să le spun că Adi Minune e varză și că ei sunt ridicoli că se fâțâie în maiourile alea pe-acolo. ar sări pe mine să mă ia la bătaie, nu? de ce nu sare lumea în tramvai pe ăia care dau maneaua la maxim pe telefon și-și bagă și-și scot? de frică, uite de ce. pentru că o femeie care vine singură de la muncă nu se pune cu o gașcă de 5-6 băieți slobozi la gură. numai că tot cei 6 ies în pierdere, ascultă-mă pe mine. merg mai departe și se păcălesc că sunt șmecheri, că ei sunt tari în gură.

ia întreabă-i cât au în buzunar? ce mănâncă acasă? câți frați sunt? cât de greu le este? o să vezi că își ascund problemele în spatele manelelor date tare. vor și ei să pară cineva. dar ar avea mult mai mult de câștigat dacă ar sta în banca lor, ar păstra liniștea. dacă s-ar duce la școală. sau ar face cumva să devină oameni culți.

gândește-te la ce ți-am scris. te-am pupat, ai grijă!

