am stat și m-am gândit vreo două zile. mergeam îngândurat pe străzi, cu capul în pământ. părea că nu văd, dar vedeam, părea că sunt surd la durerile neamului meu, dar le simțeam :P. și mă gândeam adânc.

am ajuns la concluzia că trebuie luată în considerare și următoarea ipoteză: românii nu știu să trăiască civilizat. dacă stai și analizezi problema, vezi repede că ipoteza e cât se poate de verosimilă – de unde ar putea să știe?!?

i-a învățat cineva vreodată? pe vremea mea se făceau ore de educație civică la școală. venea domnul profesor, prin clasa a IV-a (nu mai știu cum îl chema), și ne spunea, cu un aer superior, care sunt regulile de comportare pe stradă sau mai știu eu unde. parcă ne preda tehnologia materialelor. erau niște formulări foarte științifice, numai bune să scoată din niște puștani de clasa a IV-a cetățeni civilizați.

domnul profesor de educație civică m-a tras odată cumplit de urechi pentru că am refuzat să execut nu știu ce comandă umilitoare. sau am făcut un comentariu ironic, că eram bun la din astea. m-a pus să-mi cer scuze, eu am zis că n-am de ce, că așa gândesc și nu mă poate obliga el să fac tot ce vrea. atunci m-a tras de urechi de mi le-a înroșit.

am scris pasajele memorialistice de mai sus pentru a dovedi că eu am o solidă educație și cultură civică. de pe această poziție, inițiez un demers prin care să împărtășesc și altora din educația mea. poate se prinde și de ei ceva… de azi înainte sunt atent la cine ce face pe stradă, în magazin, la frizerie, la service auto, la spălătorie, în metrou, la teatru, în biserică, la mare, în parc sau aiurea. și corectez din mers.

anatomia nasului

anatomia nasului

prin urmare: curs de educație civică, gratuit, pe blog. adresat bucureștenilor și nu numai (or exista și prin alte părți oameni cufundați în adâncul ignoranței). lecții derivate din experiență, cu explicații și motivații pe înțelesul tuturor.

prima lecție: nu vă suflați mucii pe stradă! am observat astăzi această practică la mine în cartier. se prinde nasul între degetul mare și arătător, pe deasupra, astfel încât mâna să fie ferită de intemperii, și se proiectează cu un fel de icnet tot aerul din plămâni afară, pe nas. rezultatul este lesne de închipuit.

de ce nu recomand această practică: în general, în cultura europeană se consideră că secrețiile nazale și alte secreții ale corpului omenesc trebuie ascunse de ochii celorlalți membrii ai societății. vederea și atingerea acestor substanțe este de multe ori grețoasă.  unor persoane mai sensibile le poate provoca vărsături sau dezgust pronunțat.

pentru a face față unor situații în care secrețiile trebuie eliminate grabnic și subiectul se găsește în spațiul public, s-au inventat șervețelele și batistele. de câțiva ani se găsesc prin supermarketuri și chiar buticuri pachețele de batiste de hârtie. sunt destul de ieftine și convenabile în orice situație.

așadar, recapitulând: astăzi am învățat că trebuie să evităm eliminarea secrețiilor mucoasei nazale sau glandelor salivare (cunoscute în popor sub numele de muci și flegmă) la vedere, în spațiul public. folosim batistele și șervețelele!

repetați după mine: folosim batistele și șervețelele!

