trebuie să ținem seama de acest fapt foarte simplu: dacă vrem să trăim niște vieți fericite și civilizate în această țară, ceea ce avem de făcut în primul rând nu este să o punem pe masa de disecție. lăsați sociologii să facă disecții, istoricii, cercetătorii de orice neam. vrei să ai o viață fericită și, eventual, să îi ajuți și pe alții să aibă tot așa ceva (să zicem că măcar pe copiii tăi). asta vrei, nu premiul Nobel pentru studii de psihologia popoarelor.

m-am lămurit de un lucru, de ceva vreme. cei care se tot plâng că trăiesc într-o țară nasoală, dar nu fac nimic să-și îmbunătățească viața, nu au nimic să-mi zică! poți face una din două: să schimbi locul în care trăiești sau să schimbi felul în care trăiești. fiecare din astea două presupune o jertfă. nu se trece peste nici un rău fără o jertfă.

ce e greu în a pleca? păi, acesta este locul în care te-ai născut. ai dobândit niște repere și reflexe culturale, aici te simți acasă. ce e așa greu în a schimba lucruri? te simți singur în toată afacerea, nu ai răbdare, vrei un grad de civilizație care să îți permită să te dezvolți. cam astea sunt cele două perspective de pus în balanță. în care dintre ele te vezi? dacă ești confuz, ia-ți un răgaz și gândește-te bine, ce te-ar face fericit: să trăiești aici luptând să treci peste micile sau marile mizerii, sau să o tai în altă parte, est sau vest, treaba ta, unde te poți concentra pe dezvoltare personală într-un mediu mai civilizat și aerisit?

e vorba de fericirea ta! și-acum: ce legătură are fericirea indivizilor cu identitatea națională? are cea mai strânsă legătură posibilă, pentru că arunc la mijloc enunțul ăsta aproape ca pe o definiție: identitatea națională este suma celor mai importante aspecte ale vieții care fac un popor fericit. un popor fericit este, desigur, o sumă de indivizi fericiți. o mai spun o dată, sub altă formă: identitatea românilor este suma faptelor de viață care fac fericiți cei mai mulți români. dacă beutul de pălincă la foc de tabără face fericiți 60% din oamenii din popor, pălinca face parte din identitatea noastră națională.

iată deci o definiție de lucru. care este sarcina: să ne (re)găsim odată identitatea. să ne devină clar ce ne face fericiți, nu ce ne umple de nervi. să înțelegem ce avem valoros, nu pe ce merită să scuipăm. ei bine, ce ne face fericiți nu se stabilește la într-o agenție de publicitate, nici brandingul de țară nu se face (numai) de la birou.

atâta doar că mai e nevoie de o a treia parte, ultima, ca să mă explic. so, to be continued…

Anunțuri