în week-end am aflat că sunt semidoct. m-am ofticat puțin, la început. e destul de penibil să fii semidoct și să te învârți prin peisaj pretinzând că (încă mai) lucrezi la o teză de doctorat și să scrii pe vreo 3-4 bloguri, așa – de amorul artei. adică, după ce că sunt prost, mă mai dau și mare. totuși, îmi vine să zic, domnule procuror, nu se poate să spun și eu ceva în apărarea mea – eram obosit, am avut un moment de scăpare… nu!

”Dragă writeman,

îţi dau un mic citat. Pe cine voi cita, întrebi, precum un şcoler emininke? Pe tine, desigur: “Săndoiu a citit din nou memoriul adresat Ministrului Educației și noi l-am aplaudat și am strigat slogane pro-logică.”

Te anunţ că pluralul substantivului comun “slogan” este “sloganuri”, nu “slogane”. Ia verifică, ştiu că poţi: http://dexonline.ro/search.php?cuv=slogan Eşti exemplul perfect al produsului şcolii româneşti: ofensat că se atentează la “minţile” elevilor, eşti de fapt incapabil să realizezi că eşti un semidoct, care nu se poate exprima corect in limba sa maternă. Îmi aduci aminte de o profesoară de filosofie şi socio-umane care spunea constant “esee” in loc de “eseuri” şi “delicvenţă” în loc de “delincvenţă”, asta în timp ce avea o atitudine de ziceai ca i-a pus Kant, Fichte şi Heidegger mâna-n cap….Deci, lasă demonstraţiile şi fii atent la ora de română, se pare că ai nevoie….”

nedorind să intru în vreo dispută în care eram nesigur de victorie (dacă, Doamne ferește!, are dreptate Mastermind și chiar sunt semidoct? amicus Plato, sed magis amica veritas…), am răspuns prudent:

”multumesc pentru plural. ai dreptate, am corectat. cat priveste afirmatia ca as fi semidoct, concluzia mi se pare pripita. sau poate tu stii lucruri despre mine care mie imi scapa… ma bucur totusi ca am ajuns un exemplu perfect, nu am sperat vreodata!”

probabil că Mastermind are plăcerea să urmărească soarta comentariilor sale pe bloguri, pentru că revine și punctează decisiv:

”Când cineva se exprimă greşit în limba sa maternă, mai ales când este vorba de articole publicate (în ziare, reviste, bloguri, etc), se poate trage o concluzie, chiar şi fără a fi specialist în logică. Că mai eşti elev la ditamai Colegiul Naţional, şcoală cu pretenţii, deci….devine patetic! Iar când mai faci şi pe deşteptul, devine de-a dreptul insuportabil. Iar despre exemplul perfect, ştii tu cum se spune: “be careful what you wish for”.

PS: Singurul lucru lăudabil este că ai avut totuşi curajul să publici comment-ul meu. Alţii nu ar fi făcut-o nici măcar pe asta!”

bine, domnule procuror, dar dumneavoastră vă grăbiți foarte tare cu concluziile! în primul rând, se vede limpede că nu știți cine sunt. înțeleg din textul dumneavoastră că trăiți cu impresia, greșită, că aș fi elev la Sava. am fost, slavă Domnului! dar nu mai e cazul. aceasta nu este însă singura dumneavoastră presupoziție neverificată. din moment ce nu știți cine sunt, puteți fi oare sigur care este limba mea maternă? (vedeți, e vorba de logică aici, materia pe care nu o vrem noi scoasă din licee…).

dar stați să vedeți. după această demonstrație zdrobitoare a lipsei mele de doxa, condimentată cu nume grele, de nemți, logica și reacția civică și-au primit și ele partea lor din perdaf. de data asta fără nume grele, dar cu referințe la civilizația occidentală, modelul preferat de Mastermind:

”De fiecare dată când, printr-o minune parcă, s-a încercat simplificarea programei şcolare (de altfel, o chestiune cerută insistent de către sindicate, elevi, profesori, şamd.), aceasta a fost voit blocată prin fel de fel de campanii, care mai de care mai patetice….

Să exemplific:

1. s-a dezbătut înlăturarea limbii latine… Nici bine nu s-a dumirit natul, cum toată lumea a sărit ca arsă – cunoaştem toţi frazele sforăitoare – suntem un popor latin, moştenirea culturală (popor care a folosit alfabet CHIRILIC şi limba slavonă până nu de mult!), limba culturii, lingua franca, etc. Drept urmare, a intrat si chestiunea asta pe orbita “la paştele cailor”….sau la idele lui Martie, pentru cei mai latini dintre noi…

2. la fel şi cu orele de educaţie fizică: mens sana in corpore sano (uite că totuşi ne trebuie latina, chit că sunt convins ca trei sferturi dintre profesorii de sport nu stăpânesc nici măcar limba română!), cum se poate, sănătatea copiilor, etc. Rezultat: zero schimbare.

3. Logica: desigur, imperios necesară, chiar şi viitorilor strungari ai ţării, care nu numai că habar n-au de logică, dar a căror ultima lectură a fost Albă-ca-Zăpada într-a IV-a, asta în cazurile fericite…. Rezultat: zero schimbare.

Lista poate continua la nesfârşit. Aşa nu se poate face reformă, stimabililor! Niciodată! E o atitudine schizoidă şi ipocrită: pe de-o parte toţi suntem de acord că programa trebuie simplificată, dar să nu cumva dispară o oră/materie de umplutură, că e bai….Şi, ca să se mai calmeze toţi aceşti “intelectuali” care îşi dau foc la păr la auzul primului zvon precum că de la anul nu mai au normă întreagă, le spun ca în vest nu se face nici logică, nici latină, nici muzică, nici desen la modul OBLIGATORIU, aşa cum se face la noi, dintr-a IX-a până într-a XII-a! De ce? Pentru că aceste materii există sub formă de OPŢIONALE, opţionale reale, nu băgate pe gât elevului, numai ca stimatul profesor să rămână cu “norma” neîntinată!

Şi, mai ales, in România avem specializări de profil: uman şi real, în cazul liceelor teoretice. Şi şcoli specializate pentru cei cu înclinaţii spre sport (Şcolile Sportive), desen (Liceele de Arte Plastice) şi muzică (Liceele de Muzică). Dacă tot se doreşte aşa mult şi limba latină, să se infiinţeze secţii de limbi clasice – greacă şi latină! Ia sa vedem, câţi doritori avem?

PS: Nu, nu sunt elev. Sunt profesor. Încă.”

ei, după ce ne-am luat-o toți pe cocoașă – de la strungari până la profesori de sport, latină, muzică și desen, nu prea mai aveam ce comenta. bineînțeles că domnul procuror Mastermind are dreptate cu opționalele în vest (pe unde, întâmplător, am mai studiat și noi și unde n-ai cum să termini o facultate fără cursuri măcar elementare de logică și filosofie, care chiar se fac…). dar subiectul blogului logicaebuna (unde Mastermind și-a dezlănțuit atacul) nu era reforma de ansamblu a învățământului, ci scoaterea logicii din licee. dacă ar fi citit măcar 5 minute și alte articole, Mastermind ar fi aflat că profesorilor de logică nu le este amenințată în nici un fel norma și că protestul nu are nici o coloratură ”sindicală”.

în fine, după ce am râs bine, am hotărât că nu se poate sta de vorbă cu domnul procuror și i-am răspuns cam arogant:

”mastermind, lucrezi cumva la ministerul educatiei? daca da, putem sa bem o bere. daca nu, nu te mai obosi, de aere e plina Romania.”

se vede că s-a cam supărat (îmi cer iertare, pe această cale!), pentru că a revenit cu un comentariu:

”Da, lucrez la Ministerul Educaţiei…Sunt profesor, deci este ministerul de resort. Aşa cum şi pentru tine, acest minister, este tot de resort. În cazul în care doreşti să insinuezi că aş fi un mare suporter al ministerului, te înşeli amarnic. Sau să spun ca ai tras o concluzie pripită?

Mai mult, nu are nici o importanţă unde lucrez eu. Puteam fi şi gunoier, şi om de afaceri. Dacă te mulţumeste, pot să îţi spun că am lucrat şi la firmă (multinaţională, sâc!), şi ca ghid turistic pentru străini…şi altele. Spun acestea pentru a nu avea impresia că habar nu am ce se întâmplă în lume, cum este cazul a 90% din profesori închişi în turnul lor de fildeş, care în viaţa lor nu au lucrat altundeva decât în acest sistem sinistru.

Dacă vrei să spui ceva inteligent, încearcă să mă contrazici cu nişte argumente serioase care să combată ce am scris, nu cu zeflemea mioritică. Şi dacă tot ai adus vorba de “aere”, nu ştiu care dintre noi se dă mai rotund în colţuri, tu sau eu.

Discursul pe care îl utilizezi este tipic pentru elevul actual. Şi nu ai înţeles nimic din ce am scris. Ergo, îţi urez mitinguri multe şi plăcute, circ şi pâine, şi mai ales, o programă super-încărcata!

PS: Mai trebuie să te naşti o dată ca sa bem o bere.”

până în acest punct, titlul e clar? se potrivește cu restul conținutului? da? ok. ne oprim aici.

Anunțuri