acum câteva luni, Julius Constantinescu abia îi dăduse drumu lui Daily Cotcodac. în scurtă vreme, blogul a strâns un număr mare de vizitatori. nu multă vreme după asta, Julius a pus pe blog o reclamă la upc. au apărut imediat câteva comentarii dezamăgite: credeam că tu ești altfel, că nu vei pune reclamă pe blog etc. am scris pe atunci un post în care îl apăram pe Julius (deși n-avea el nevoie de apărarea mea; problema mi s-a părut însă interesantă).

iar problema este: cum să faci bani de pe urma unui conținut produs de tine cu un anume cost (timp, energie, bani etc.), dar care poate fi accesat gratuit?

acesta este, în cea mai mare parte, cazul conținutului publicat pe internet. soluția de primă instanță la această problemă este reclama. tu ai un conținut pe care mulți oameni îl consideră valoros, dar nu plătesc un ban pentru el. cineva este dispus să-ți dea bani ca să se asocieze cu conținutul tău. așa se naște reclama, de diferite tipuri – bannere pe site, concursuri tematice, review-uri etc.

această soluție de primă instanță naște însă probleme. utilizatorul site-ului tău a venit la tine pentru conținutul tău, nu pentru șampon, sau mașini, sau lenjerie intimă. tu ai avea toată dreptatea din lume să-i reproșezi: ”te plângi că navigarea prin site-ul meu îți este întreruptă de tot soiul de reclame nedorite, dar eu din ce trăiesc? ești dispus să plătești o sumă mică, să zicem 20 de bani, de fiecare dată când accesezi site-ul? nu ești dispus… și-atunci de ce mă acuzi că mă vând unor distribuitori de reclamă?”

bun, oi avea tu toată dreptatea din lume, dar ăsta e comportamentul utilizatorului și nu știu dacă se va schimba prea curând. atunci, el va bloca banerele flash cu ajutorul filtrelor puse la dispoziție de browsere sau, dacă nu știe cum se face asta, va fi frustrat și chiar va alege să nu se mai întoarcă la tine. ce e de făcut?

nu văd decât 2 soluții, ambele parțiale și implicând multe necunoscute. prima este să renunți la reclamă și să încerci să-ți educi cititorii să plătească sume mici pentru conținut. mă tentează foarte mult să testez un astfel de proiect pe b-cafe. nu mă gândesc să pun taxe de acces – conținutul trebuie să fie în continuare la liber – dar mă gândesc să ofer posibilitatea unei plăți în sistem de onoare.

să mă explic: conținutul produs de mine îți este accesibil integral. înțelege însă te rog că am muncit să-l produc. sprijină-mă, dacă ți se pare important ce fac. dă-mi din când sume mici, ca să pot face mai departe interviuri. asta DACĂ ȘI CÂT VREI! nu ți se pare cinstit așa? problema cu această abordare este că are nevoie de o manieră rapidă de virare a banilor – iar plata cu cardul online este încă la cote minuscule în România. există servicii de transfer prin SMS, dar comisionul perceput de firma care asigură tranzacțiile este uriaș – 1.20 euro pentru tranzacții cu valori între 3 și 10 euro.

a doua soluție este să te asiguri că reclamele afișate prin site-ul tău nu stau nimănui în drum. adică sunt acolo, dar nu deranjează utilizatorul de la ce și-a propus el să facă. cele mai nesuferite reclamele sunt bannerele expandabile, care îți monopoplizează ecranul când treci cu cursorul peste ele, încep să țopăie prin ecran diverse chestii și nu mai știi de unde să le închizi. mai sunt unele care au și sunet și-ți sparg urechile dacă se întâmplă să ai căști chiar atunci. poți deci să optezi pentru o strategie cu bannere,  mai mici,  mai cuminți și, în general, care nu vin într-un contrast evident cu tematica site-ului tău. mi s-ar părea absurd să accept o reclamă la hârtie igienică sau la vopseluri industriale pe b-cafe.

în plus, anumite medii sunt mai prietenoase decât altele față de reclame. într-un filmuleț se pot strecura promo-uri nu foarte supărătoare. ne-am obișnuit cu ele pe youtube de-acum. dacă ne deranjează, închidem tabul cât o treime din ecranul filmului și nu e nici o supărare. mai supărătoare sunt reclamele care intră înainte de filmul propriu-zis și te obligă aștepți până se termină ca să vezi filmul. gsp.ro le-a implementat cu dărnicie.

am hotărât, pentru b-cafe, să testez ambele soluții. nu pun bannere în site și vreau să mut toate filmele de pe youtube pe blip.tv, care e o platformă foartă prietenoasă de difuzare a show-urilor video. voi opta pentru inserarea reclamelor în filme, dar nu înainte de rularea lor. îi las să pună căsuțe din acelea de o treime din ecran, care se pot închide cu un simplu click fără să întrerupă filmul, și spoturi la sfârșitul filmelor. dacă cineva dă click pe linkuri, blip.tv încasează bani de la companii și îi face jumi-juma cu mine (cel puțin așa declară ei).

ultima mea problemă, vis-a-vis de b-cafe, este că conținutul produs de mine (interviurile) este rodul unei colaborări între mine și cei intervievați. văd lucrurile în felul următor: oamenii pierd o oră din timpul lor liber să discute cu mine. dar interviul este pentru ei sau ele o formă gratuită de a-și face reclamă sau de a-și expune ideile. este o oportunitate. asta înseamnă că mi se pare cinstit să le dau, DACĂ AU ACEASTĂ PRETENȚIE, 10% din ce încasez eu pentru interviuri de la blip.tv (în eventualitatea în care chiar încasez ceva 😀 ). dar elegant mi se pare să nu ceară bani pentru interviuri.

uau, cât am scris! și cred că n-am spus mare lucru. problema e spinoasă – eu sper ”din tot sufletul” să începem să ne educăm din ce în ce mai mult să recompensăm valoarea, acolo unde o vedem, oferită la liber, din proprie inițiativă. și să nu mai fie nevoie să facem compromisul reclamelor.

