a devenit destul de clar că noi românii avem boala asta: să ne comparăm cu alții. or fi alții la fel de ospitalieri ca noi? dar la fel de hoți? ca la noi la nimeni – atâta frumusețe, atâta sălbăticie în munții noștri, atâta diversitate, de la mare până în Apuseni… ca la noi la nimeni – atâta hoție, atâta nesimțire, atât dispreț pentru cel de lângă tine.

oricum am fi noi, trebuie să fim altfel decât alții, ori cu mult mai rău, ori incomparabil mai bine. cred că nu e nici un bai să ne tot comparăm cu alții – în definitiv identitatea unei entități se definește prin delimiările ei de altele asemănătoare. dar mai cred că ne comparăm prost și inutil, la nivel superficial, la nivel de clișeu.

de unde mi-au venit gândurile astea? n-am făcut decât să dau o căutare pe Google cu ”New York City” și am apăsat pe ”maps”. am primit asta (click pentru mărire):

pe urmă, m-a ros curiozitatea să văd și harta Bucureștiului, frapat de cât de incredibil de regulată e rețeaua stradală din New York. harta Bucureștiului arată așa:

din moment ce am intrat fără să vreau pe făgașul ăsta comparativ între București și New York City, m-am apucat să adâncesc comparația și am citit ce are Wikipedia de spus despre cele două metropole. mi se pare un exercițiu interesant și îl recomand. dacă vrem să comparăm date concrete, nu percepții și clișee.

aici despre New York City.

aici despre București.

